24.11.14

Γιατί δεν δίνουν τη φωτογραφία του Αλβανού δολοφόνου στη δημοσιότητα;

Η ερώτηση απασχολεί πολύ κόσμο, αλλά οι νομοθετικές διατάξεις, δένουν τα χέρια της αστυνομίας. Πρέπει να του γνωστοποιηθεί με εξώδικο (αν απουσιάζει να θυροκολληθεί) ότι θα..
τη δημοσιοποιήσουν και να ....απαντήσει ο ίδιος αν δέχεται ή όχι. (!!!). Αν δεν απαντήσει σε 48 ώρες, μπορεί ο εισαγγελέας να επιτρέψει στην αστυνομία να την αναρτήσει.

Το νομοθετικό πλαίσιο
Ο Νόμος 2472/1997 στο άρθρο 2 ορίζει: 
"Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου νοούνται ως: (...) β) «Ευαίσθητα δεδομένα», τα δεδομένα που αφορούν στη φυλετική ή εθνική προέλευση, στα πολιτικά φρονήματα, στις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, στη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, στην υγεία, στην κοινωνική πρόνοια και στην ερωτική ζωή, στα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες, καθώς και στη συμμετοχή σε συναφείς με τα ανωτέρω ενώσεις προσώπων. Ειδικά για τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση μόνον από την εισαγγελική αρχή για τα αδικήματα που αναφέρονται στο εδάφιο β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 3 με διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του Εισαγγελέα Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο. Η δημοσιοποίηση αυτή αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων, των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων και προς ευχερέστερη πραγμάτωση της αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των παραπάνω αδικημάτων."

Πρόσθετα το άρθρο 3 του ίδιου νόμου στη δεύτερη παράγραφο αποσαφηνίζει: "2. Οι (προστατευτικές προσωπικών δεδομένων) διατάξεις του παρόντος νόμου δεν εφαρμόζονται στην επεξεργασία δεδομένων η οποία πραγματοποιείται: (...) β) από τις δικαστικές εισαγγελικές αρχές και τις υπηρεσίες που ενεργούν υπό την άμεση εποπτεία τους στο πλαίσιο της απονομής της δικαιοσύνης ή για την εξυπηρέτηση των αναγκών της λειτουργίας τους με σκοπό τη βεβαίωση εγκλημάτων, που τιμωρούνται ως κακουργήματα ή πλημμελήματα με δόλο και ιδίως εγκλημάτων κατά της ζωής, κατά της γενετήσιας ελευθερίας, της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, κατά της προσωπικής ελευθερίας, κατά της ιδιοκτησίας, κατά των περιουσιακών δικαιωμάτων, παραβάσεων της νομοθεσίας περί ναρκωτικών, επιβουλής της δημόσιας τάξης, ως και τελουμένων σε βάρος ανηλίκων θυμάτων (...) Η καταγραφή ήχου ή εικόνας με οποιασδήποτε τεχνικής μορφής συσκευές με σκοπό τη βεβαίωση τέλεσης των παραπάνω εγκλημάτων γίνεται μόνον κατόπιν εντολής εκπροσώπου της εισαγγελικής αρχής και εφόσον επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Σκοπός της καταγραφής αυτής είναι μόνον η χρησιμοποίηση του βεβαιούντος την τέλεση των εγκλημάτων υλικού ως αποδεικτικού στοιχείου ενώπιον οποιασδήποτε ανακριτικής, εισαγγελικής αρχής και δικαστηρίου. Η επεξεργασία κάθε άλλου υλικού που δεν είναι αναγκαίο προς εξυπηρέτηση του παραπάνω σκοπού για τη βεβαίωση των εγκλημάτων απαγορεύεται, το δε σχετικό υλικό καταστρέφεται με πράξη του αρμόδιου Εισαγγελέα.»

Όμως...
Σημαντική τροποποίηση του ν.2472/1997 για τη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων κατηγορουμένων.

Κατόπιν της έντονης κριτικής που ασκήθηκε για τη δημοσιοποίηση των φωτογραφιών των γυναικών με AIDS , ο νομοθέτης με το άρθρο 79 του ν.4139/2013 ”Νόμος περί εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες διατάξεις” τροποποιεί τη σχετική διάταξη του ν.2472/1997 για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ορίζοντας σαφέστερα τις προϋποθέσεις και το πλαίσιο βάσει των οποίων είναι επιτρεπτή η δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων κατηγορουμένων, όπως είναι και η φωτογραφία τους, προβλέποντας μάλιστα και δικαίωμα προσφυγής του κατηγορουμένου εναντίον της σχετικής εισαγγελικής διάταξης.

Αναφέρονται στο άρθρο 79 του ως άνω νόμου τα εξής:
“Η περίπτωση β’ του άρθρου 2 του ν.2472/1997 (Α’ 50), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 18 του ν.3471/2006 (Α’ 133), όπως εν συνεχεία αντικαταστάθηκε με το άρθρο όγδοο παρ.3 του ν.3625/2007 (Α’290) αντικαθίσταται ως εξής:

“β. “ευαίσθητα δεδομένα”, τα δεδομένα που αφορούν στη φυλετική ή εθνική προέλευση, στα πολιτικά φρονήματα, στις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, στη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, στην υγεία, στην κοινωνική πρόνοια και στην ερωτική ζωή, στα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες, καθώς και στη συμμετοχή σε συναφείς με τα ανωτέρω ενώσεις προσώπων.

Ειδικά για τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες δύναται να επιτραπεί η δημοσιοποίηση μόνον από την εισαγγελική αρχή για τα αδικήματα που αναφέρονται στο εδάφιο β’ της παρ.2 του άρθρου 3 με διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πρωτοδικών ή του Εισαγγελέα Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο. Η διάταξη πρέπει να είναι ειδικώς και πλήρως αιτιολογημένη, να προσδιορίζει τον τρόπο δημοσιοποίησης και το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει. Η δημοσιοποίηση αυτή αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου, των ανηλίκων, των ευάλωτων ή ανίσχυρων πληθυσμιακών ομάδων και προς ευχερέστερη πραγμάτωση της αξίωσης της Πολιτείας για τον κολασμό των παραπάνω αδικημάτων. Κατά taxalia της εισαγγελικής διάταξης επιτρέπεται προσφυγή εντός 2 ημερών από τη γνωστοποίηση στον κατηγορούμενο ή κατάδικο ενώπιον του Προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών ή του Προϊσταμένου τη Εισαγγελίας Εφετών, εάν η υπόθεση εκκρεμεί στο Εφετείο, ο οποίος αποφαίνεται εντός 2 ημερών. Μέχρι να αποφανθεί ο αρμόδιος Εισαγγελέας απαγορεύεται η εκτέλεση της διάταξης και η δημοσιοποίηση δεδομένων”.

Αυτά λέει λοιπόν ο Ν.4139/2013 και ορθότατα η αστυνομία δεν δίνει τη φωτογραφία στη δημοσιότητα. Εφαρμόζει απλά το νόμο. Τίποτε λιγότερο, τίποτε περισσότερο, καθώς δεν πέρασαν οι 2 ημέρες που δίνει το δικαίωμα ο νόμος στον καταζητούμενο, να φέρει αντιρρήσεις. Αυτός είναι ο νόμος !


taxalia.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: