Ρεπορτάζ : Γιώργος Ανδρής
(από την Ισοτιμία)
Με το χαρτί της απόσυρσης στα χέρια κινδυνεύουν να μείνουν 45.000 ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων καθώς εκπνέει στις 20 Δεκεμβρίου το μέτρο που ξεκίνησε το Φεβρουάριο της χρονιάς που διανύουμε. Ο λόγος είναι ότι, σύμφωνα με το νόμο, η...
αντικατάσταση κάποιου παλιού Ι.Χ. από καινούριο κάνοντας χρήση του μειωμένου Τέλους Ταξινόμησης θα ισχύει μόνο για αυτοκίνητα που έχουν εκτελωνιστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2011.
Δηλαδή όσοι δικαιούχοι δεν έχουν αντικαταστήσει το παλιό τους Ι.Χ. με κάποιο καινούριο εντός του 2011 θα πρέπει με τη νέα χρονιά να βρουν ποια οχήματα έχουν εκτελωνιστεί πριν από τις 31/12 ώστε να το αποκτήσουν σε χαμηλότερη τιμή. Διαφορετικά θα τους μείνει το χαρτί της απόσυρσης ως ενθύμιο από το παλιό τους αυτοκίνητο και βέβαια δεν θα μπορούν να ωφεληθούν σε τίποτα.
Ωστόσο, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα παράτασης της απόσυρσης Ι.Χ. και το 2012 και σύμφωνα με πληροφορίες τα τρία συναρμόδια υπουργεία που εμπλέκονται εξετάζουν σοβαρά να παρατείνουν το μέτρο καθώς, όπως τονίζουν, δεν πρόκειται να επηρεάσει σε καμία περίπτωση τον προϋπολογισμό αρνητικά αλλά αντίθετα το μέτρο μπορεί να αυξήσει και τα έσοδα από τα Τέλη Ταξινόμησης και το ΦΠΑ και το 2012. Αλλωστε στο δεκάμηνο του 2010 βάσει της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού τα έσοδα από τα Τέλη Ταξινόμησης από 170 εκατ. που είχαν προβλεφθεί ανέρχονται σε μόλις 84 εκατ. ευρώ!
Tα στοιχεία
Εως τις 7 Δεκεμβρίου είχαν ήδη οδηγηθεί στα κέντρα ανακύκλωσης της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) 73.479 Ι.Χ. και 4.299 φορτηγά με δικαίωμα απόσυρσης για τους κατόχους τους ενώ ο συνολικός αριθμός οχημάτων που είχαν οδηγηθεί στα κέντρα της ΕΔΟΕ ξεπέρασε τις 100.000 οχήματα (με ή χωρίς απόσυρση)! Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί σε αυτήν την απόσυρση έχει να κάνει με το σχετικά μικρό αριθμό αντικατάστασης παλαιών Ι.Χ. με καινούρια καθώς μόλις 32.000 ιδιοκτήτες έχουν προβεί σε αγορές ενώ οι υπόλοιποι 45.000 κάτοχοι οχημάτων ακόμη περιμένουν...
Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων η αγορά στο ενδεκάμηνο καταγράφει πτώση 33,1% σε σχέση με πέρσι ενώ αν συγκρίνει κανείς τις πωλήσεις με άλλες χρονιές η πτώση μπορεί να ξεπερνά ακόμη και το 60%.
Αλλωστε οι 92.000 πωλήσεις Ι.Χ. που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου επιβεβαίωσαν τις εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου οι οποίες έκαναν λόγο για πωλήσεις κάτω από τις 100.000 Ι.Χ. το 2011! Η συνέχιση του μέτρου της απόσυρσης κρίνεται επιτακτική για τους 45.000 ιδιοκτήτες που έχουν αποσύρει ήδη τα οχήματά τους, για εκείνους που θα πρέπει να αλλάξουν τα οχήματά τους εξαιτίας της εφαρμογής του νέου Πράσινου Δακτύλιου και τέλος για να διατηρηθούν έστω και σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα οι πωλήσεις αλλά και τα κρατικά έσοδα.
Μελέτη του ΕΜΠ
Το μέτρο της απόσυρσης παλαιών Ι.Χ. αυτοκινήτων έχει εφαρμοσθεί στο παρελθόν με θετικά αποτελέσματα, ως προς τη μείωση των εκπεμπομένων ποσοτήτων αερίων ρύπων, τόσο στη χώρα μας όσο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση παλαιών Ι.Χ. ισχύει μέχρι το τέλος του 2011 και σύμφωνα με τη μελέτη του ΕΜΠ αναμένονται μειώσεις στις εκπομπές σε σχέση με το 2010.
Μάλιστα όπως τονίζουν οι επιστήμονες του ΕΜΠ πρέπει να εξετασθεί η εφαρμογή του μέτρου με ή χωρίς τροποποιήσεις, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα αφού η υπάρχουσα οικονομική κατάσταση δεν ευνοεί την απόδοση του μέτρου.
(από την Ισοτιμία)
Με το χαρτί της απόσυρσης στα χέρια κινδυνεύουν να μείνουν 45.000 ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων καθώς εκπνέει στις 20 Δεκεμβρίου το μέτρο που ξεκίνησε το Φεβρουάριο της χρονιάς που διανύουμε. Ο λόγος είναι ότι, σύμφωνα με το νόμο, η...
αντικατάσταση κάποιου παλιού Ι.Χ. από καινούριο κάνοντας χρήση του μειωμένου Τέλους Ταξινόμησης θα ισχύει μόνο για αυτοκίνητα που έχουν εκτελωνιστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2011.
Δηλαδή όσοι δικαιούχοι δεν έχουν αντικαταστήσει το παλιό τους Ι.Χ. με κάποιο καινούριο εντός του 2011 θα πρέπει με τη νέα χρονιά να βρουν ποια οχήματα έχουν εκτελωνιστεί πριν από τις 31/12 ώστε να το αποκτήσουν σε χαμηλότερη τιμή. Διαφορετικά θα τους μείνει το χαρτί της απόσυρσης ως ενθύμιο από το παλιό τους αυτοκίνητο και βέβαια δεν θα μπορούν να ωφεληθούν σε τίποτα.
Ωστόσο, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα παράτασης της απόσυρσης Ι.Χ. και το 2012 και σύμφωνα με πληροφορίες τα τρία συναρμόδια υπουργεία που εμπλέκονται εξετάζουν σοβαρά να παρατείνουν το μέτρο καθώς, όπως τονίζουν, δεν πρόκειται να επηρεάσει σε καμία περίπτωση τον προϋπολογισμό αρνητικά αλλά αντίθετα το μέτρο μπορεί να αυξήσει και τα έσοδα από τα Τέλη Ταξινόμησης και το ΦΠΑ και το 2012. Αλλωστε στο δεκάμηνο του 2010 βάσει της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού τα έσοδα από τα Τέλη Ταξινόμησης από 170 εκατ. που είχαν προβλεφθεί ανέρχονται σε μόλις 84 εκατ. ευρώ!
Tα στοιχεία
Εως τις 7 Δεκεμβρίου είχαν ήδη οδηγηθεί στα κέντρα ανακύκλωσης της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) 73.479 Ι.Χ. και 4.299 φορτηγά με δικαίωμα απόσυρσης για τους κατόχους τους ενώ ο συνολικός αριθμός οχημάτων που είχαν οδηγηθεί στα κέντρα της ΕΔΟΕ ξεπέρασε τις 100.000 οχήματα (με ή χωρίς απόσυρση)! Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί σε αυτήν την απόσυρση έχει να κάνει με το σχετικά μικρό αριθμό αντικατάστασης παλαιών Ι.Χ. με καινούρια καθώς μόλις 32.000 ιδιοκτήτες έχουν προβεί σε αγορές ενώ οι υπόλοιποι 45.000 κάτοχοι οχημάτων ακόμη περιμένουν...
Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων η αγορά στο ενδεκάμηνο καταγράφει πτώση 33,1% σε σχέση με πέρσι ενώ αν συγκρίνει κανείς τις πωλήσεις με άλλες χρονιές η πτώση μπορεί να ξεπερνά ακόμη και το 60%.
Αλλωστε οι 92.000 πωλήσεις Ι.Χ. που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου επιβεβαίωσαν τις εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου οι οποίες έκαναν λόγο για πωλήσεις κάτω από τις 100.000 Ι.Χ. το 2011! Η συνέχιση του μέτρου της απόσυρσης κρίνεται επιτακτική για τους 45.000 ιδιοκτήτες που έχουν αποσύρει ήδη τα οχήματά τους, για εκείνους που θα πρέπει να αλλάξουν τα οχήματά τους εξαιτίας της εφαρμογής του νέου Πράσινου Δακτύλιου και τέλος για να διατηρηθούν έστω και σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα οι πωλήσεις αλλά και τα κρατικά έσοδα.
Μελέτη του ΕΜΠ
Το μέτρο της απόσυρσης παλαιών Ι.Χ. αυτοκινήτων έχει εφαρμοσθεί στο παρελθόν με θετικά αποτελέσματα, ως προς τη μείωση των εκπεμπομένων ποσοτήτων αερίων ρύπων, τόσο στη χώρα μας όσο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση παλαιών Ι.Χ. ισχύει μέχρι το τέλος του 2011 και σύμφωνα με τη μελέτη του ΕΜΠ αναμένονται μειώσεις στις εκπομπές σε σχέση με το 2010.
Μάλιστα όπως τονίζουν οι επιστήμονες του ΕΜΠ πρέπει να εξετασθεί η εφαρμογή του μέτρου με ή χωρίς τροποποιήσεις, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα αφού η υπάρχουσα οικονομική κατάσταση δεν ευνοεί την απόδοση του μέτρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου